Skip to Main Content

1. Fonden for Fynske Banks historie

Fonden for Fynske Bank er stiftet som Fonden for Svendborg Sparekasse i forbindelse med Svendborg Sparekasses omdannelse til aktieselskab i 2001. I forbindelse med omdannelsen blev den oparbejdede kapital i henhold til lovgivningen anvendt til grundlæggelsen af fonden.

Da Svendborg Sparekasse A/S i 2013 fusionerede med Vestfyns Bank A/S skiftede fonden navn til Fonden for Fynske Bank.

Fonden for Fynske Bank besidder 3.409.180 aktier, svarende til 44,97% af aktiekapitalen i Fynske Bank A/S.

 

2. Fonden for Fynske Banks formål

Fonden er en erhvervsdrivende fond.

Af vedtægterne fremgår, at fondens formål er:

  • at videreføre Svendborg Sparekasses virksomhed i Fynske Bank A/S, således at dette til stadighed fremstår som et konkurrencedygtigt og velkonsolideret pengeinstitut, og

  • at udøve anden finansiel virksomhed gennem investeringer i aktier eller andre kapitalandele og konvertible obligationer i erhvervsdrivende virksomheder af enhver art og

  • at udøve almennyttig eller velgørende uddelingsvirksomhed

 

3. Forankret i vedtægterne

Fondens uddelingspolitik er forankret i vedtægterne, senest opdateret 21.10.2013. Fondens bestyrelse har på grundlag af vedtægterne fastlagt en uddelingspolitik baseret på vedtægtsbestemmelsen..

 

4. Uddelinger fra Fonden for Fynske Bank

Uddelinger sker primært til fritids- og kulturelle formål inden for Fynske Banks primære geografiske markedsområde.

Fondens bestyrelse fastlægger årligt et beløb, som kan uddeles til almennyttige og velgørende formål.

 

4.1 Uddelingskriterier

Fonden støtter aktiviteter, der skaber sympati for såvel modtager, Fynske Bank som Fonden for Fynske Bank.

Fonden for Fynske Bank ønsker at fremme det lokale foreningsliv samt den kulturelle udvikling, når det

  • udvikler værdifulde fællesskaber inden for kultur- og foreningslivet,

  • øger attraktiviteten for brugerne og indbyggerne lokalt

Fonden lægger vægt på følgende forhold:

  • Ansøgeren ønsker at skabe aktivitet i lokalsamfundet.

  • Der ydes støtte til formål, der har karakter af afgrænsede projekter eller begivenheder.

  • Aktiviteten skal medvirke til at skabe udvikling og sammenhold samt være til glæde for deltagerne.

  • Der er tænkt på bæredygtighed i projekterne/aktiviteterne.

  • Der er tænkt frivillighed i projekterne/aktiviteterne.

  • Der er tænkt på æstetiske forhold i projekterne/aktiviteterne.

  • Der er tænkt på sikkerhedsmæssige forhold i projekterne/aktiviteterne.

  • Etablerede foreninger deltager med egenfinansiering, hvis det er muligt.

 

4.2. Geografisk fordeling af uddelinger

Uddelinger kan ske inden for hele det geografiske område, hvor Fynske Bank A/S driver sin bankvirksomhed.

 

4.3. Udenfor uddelingspolitikken

Der ydes normalt ikke støtte til enkeltpersoner, rejser, studieture og udlandsophold, drift og administration samt politiske og religiøse organisationer.

 

4.4. Krav til ansøgninger

Der stilles krav om, at ansøger

  • har et gyldigt CVR-nummer,

  • vedhæfter gældende vedtægter til ansøgningen,

  • redegør for formål og baggrund for projektet,

  • vedhæfter budget og finansieringsplan, herunder oplysninger om egenfinansiering, offentlige bidrag samt øvrige finansieringskilder.

 

4.5. Behandling af ansøgninger

Fondens uddelinger besluttes som udgangspunkt på 4 årlige bestyrelsesmøder.

Alle ansøgninger modtages og behandles af fondens administrator, som sikrer, at disse er i overensstemmelse med fondens uddelingsformål. Ansøgninger i overensstemmelse hermed og som beløbsmæssigt er over kr. 75.000 medtages og behandles på næstkommende bestyrelsesmøde.

Ansøgninger under kr. 75.000 behandles af fondens administrator og indstilles til fondens bestyrelsesformands afgørelse. Bestyrelsesformandens afgørelser fremlægges for bestyrelsen på det efterfølgende bestyrelsesmøde som efterretningssager.

Der gives ikke begrundelse for afslag.

Et donationstilsagn er normalt gyldigt i 12 måneder, hvorefter det bortfalder. Efter ansøgning til Fonden kan donationstilsagnet dog i særlige tilfælde forlænges ud over 12 måneder.

 

5. Ansøgning

Ansøgninger indsendes til:

Fonden for Fynske Bank
Centrumpladsen 19
5700 Svendborg

E-mail: fonden@fynskebank.dk

 

6. Ajourføring af politikken

Fondsbestyrelsen gennemgår minimum en gang årligt uddelingspolitikken og beslutter eventuelle ændringer.

Fondsbestyrelsen har senest gennemgået og godkendt uddelingspolitikken den 6. december 2023